zaterdag 17 september 2011

Een kopje thee misschien? Of liever een psycholoog?

Mijn schoonouders hebben een huis, in een dorpje, in de Oekraïne. Daar waren wij een keer, om daar een groot feest te vieren, namelijk hun 35e huwelijksjaar. Zij zijn daar vroeger veel geweest, mijn man als kind dus ook. We gingen wat oude bekenden opzoeken. Waaronder een man, Imere. Hij is boer en had 6 varkens, een koe en kippen. En ik geloof ook een stuk land wat hij verbouwde, met oude machines die door het westen afgedankt zijn. De trap in huis hadden ze zelf gemaakt, ze waren er trots op. En zo nog een paar van die dingen.

Ik liep daar door het veld langs oude boompjes, in de warme zon, voorbij een slootkant en hoorde gezoem van bijen en vliegen en gekakel van kippen en verder wat geruis van bomen. Alles voelde als doordrenkt met rust. En ik dacht: zo eenvoudig, zou ik niet zo kunnen leven?

Het treft me wel vaker. In Griekenland zag ik dat iedereen een kunststof tuinset heeft en daar een heerlijke uitgebreide lunch op gebruikt. In Zuid Afrika is er zoveel meer tijd voor zomaar een kop thee. Het leven in deze landen is niet zo groot, niet zo veeleisend en met meer rust dan hier. Alle nadelen van in die landen leven daargelaten, die rust is iets waar ik absoluut naar verlang.

Eenmaal thuis probeer ik het weer: tevreden zijn met mijn tuinset, niet eens van plastic maar ook niet van stijgerhout of teak, en niet telkens nieuwe kleren willen. Maar lang hou ik het niet vol. Het materialisme zuigt me mee en het maakt niet het mooiste in me wakker. En ook voel ik me vaker alleen dan ik wil. Mijn meeste vriendinnen werken dus afspraken moeten gepland. Gewoon m'n leven delen met anderen, m'n verhaal kwijt kunnen, en vise versa...alles is zo vol, er is zo weinig tijd.

Jammer, met al ons geld, kunnen we alles maken en kopen. We leven in een maakbare wereld. Zouden we niet minder psychologen, coaches en dat soort mensen nodig hebben als we meer tijd zouden hebben om naar elkaar te luisteren? Geef mij maar een kopje thee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Er is een fout opgetreden in dit gadget