maandag 12 september 2011

Een plat model

Mijn man en ik, we zaten weer eens in zo'n leuk gesprek. Ik heb een afspraak gemaakt morgenavond en hij belt op om te zeggen dat hij eigenlijk ook een afspraak had, die hij vergeten was. Kan gebeuren, je kan oppas regelen, je kan er ruzie over maken, ik kan m'n afspraak afzeggen, hij kan de zijne afzeggen, je kan van alles doen. Maar op een dieper niveau gebeurd er ook iets, wat je met dat soort practische oplossingen niet één-twee-drie verhelpt.
Het zit namelijk zo. Hij heeft een eigen bedrijf en dat is ons inkomen. Ik ben thuis bij de kinderen, maar dat genereert geen inkomen. Dus heel snel lijken de afspraken rond het bedrijf belangrijker dan de mijne. Dat is verder niks persoonlijks tussen hem en mij. Maar dat wordt het soms wel. Want nu is het zo, dat mijn dingen ook belangrijk zijn, gewoon omdat ze voor of van mij zijn. Als ik een happy mum and wive wil zijn en blijven, moeten 'we' mijn dingen ook belangrijk vinden, ook al levert het niet direct zichtbaar iets op. Dus hoe weeg je zo'n situatie nou? Wat legt meer gewicht in de schaal?
Terwijl ik daarover zat na te denken, merkte ik dat je als mens snel hiërarchisch denkt. En dat maakt het soms flink ingewikkeld. "Hoezo ben jij belangrijker???" en andersom. Dat iedereen zijn eigen plek heeft in het gezin zal iedereen met me eens zijn, maar dat er een hiërarchie is levert jeuk op. Ook al denken we toch zo. En die jeuk klopt. Het is niet terecht.
Ik zou het zo willen schetsen. Mijn man en ik staan samen aan het hoofd, hij heeft bepaalde functies, ik heb de mijne. Daaronder komen onze kinderen. Hun voorziening stroomt via zowel mij als hem naar hen. En nu leg je het model plat. Dan is er geen hiërarchie meer. Dan heeft iedereen gewoon zijn plek, is alles wat er moet gebeuren even belangrijk en kun je per moment bekijken wat voorgaat als er even twee dingen in het geding zijn. En het wordt helemaal mooi als je gelooft dat er een God is die daar wijsheid over geeft. Als het goed is krijg je dan allebei hetzelfde antwoord en is er geen strijd meer over dit soort zaken.
Het resultaat van deze zaak. Zijn afspraak gaat door, maar hij gaat de volgende dag wat later naar zijn werk zodat ik mijn ding ook kan doen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget