dinsdag 6 december 2011

Mijn kerstboom

Mijn kerstboom is niet zomaar een kerstboom. Al tegen de tijd dat de sinterklaasvoorbereidingen beginnen, begin ik na te denken over mijn kerstboom. Ik vind het zelfs heel vervelend dat dat sinterklaasfeest maanden aandacht krijgt, en dat we dan op de valreep ook nog even kerst moeten vieren. Vroeger, toen ik echt zuinig was, gebeurde het een keer dat de kerstboom voor kerst al kaal was. Omdat ik zo'n goedkope had gekocht. Dat was echt heel treurig. Sindsdien koopt m'n man een echte blauwspar en wel als...sinterklaascadeau. De dag nadat wij sinterklaas gevierd hebben, staat het ding opgetuigd en wel in huis.

Sinds ik kinderen heb en ze groot genoeg zijn, deel ik het versieren van de kerstboom met hen. Dat vind ik niet zo heel makkelijk. Want ik heb nogal een duidelijk idee van hoe en waar alles moet hangen. Maar ja, dan is de lol er al snel af voor die kids. Dus ik laat het los. De lampjes en hele breekbare dingen van glas en porselein hang ik er in, de rest mogen zij doen. Met als resultaat dat dit keer alle denneappeltjes aan één tak hangen en dat aan de ene kant de rode ballen en vogelhuisjes hangen, aan de andere kant de hertjes en witte ballen. Tja... Als ik zo af en toe langsloop verhang ik stiekem wat. Wat maakt het eigenlijk uit, het is zo gezellig om dit samen te doen.

Er zijn zo nog wat dingen die ik persé zelf in de boom wil hangen. Waaronder een klein zilveren arkje. Dat heb ik gekocht toen ik samen met mijn zus op een kerstmarkt in Berlijn was. Een leuke herinnering. Het is een heel fijn en klein dingetje en hij mag altijd bovenin. Pas later heeft deze ark een kerstbetekenis gekregen. Toen ontdekte ik dat het verhaal van Noach over Jezus gaat. De vloed staat voor het oordeel en Jezus is de ark. God zelf heeft de ark gebouwd en ook gesloten toen alles erin zat wat erin moest zijn. In de ark (Jezus) was je veilig voor de vloed (het oordeel) en je kon alleen maar naar boven (naar God) kijken. In Jezus ben ik beschermd en mag ik leven. Dat is mooi om aan te denken als ik het weer zie hangen in mijn kerstboom.

En ik ga er nog een schepje bovenop doen. Jezus is mijn levensboom, de boom waarvan ik mag eten en waardoor ik mag leven. Levensboom, kerstboom. Dat de kerstboom een heidense oorsprong heeft maakt mij niet uit. Ik heb er plezier van en het inspireert me, doet me denken aan wat belangrijk is voor mij en wie mijn bron is.

Ik heb helemaal geen fancy boom, niet elk jaar een nieuwe outfit. Nee hoor, elk jaar voeg ik weer wat mooie dingetjes toe aan wat ik al heb. En ik ga er weer heerlijk een maand van genieten!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget