maandag 4 februari 2013

No Brainers

De laatste tijd kom je de term 'no-brainers' vaker tegen. Ik ontdekte 'm in Flow en op m'n familyplanner. No brainers betekent:
"Something that requires little mental effort or intelligence to perform or understand."
Ik ben meer een denker dan een doener en voor mij werken de 'no brainers' als een trein. Omdat ik met mezelf heb afgesproken om bepaalde dingen te doen, zonder erover na te denken.

Het schijnt dat je maar een bepaalde portie wilskracht per dag hebt. En op = op. Dus je moet zuinig zijn met je wilskracht. Als thuisblijfmoeder heb ik geen baas die iets van me verwacht of die me vertelt wat ik moet doen. Ik kan op elk moment van de dag een was draaien, of niet. En dat geeft een bepaalde vrijheid. Ik kan gerust een middag in het zwembad gaan liggen als het stralend weer is. Maar dan blijft de was wel liggen!

Waar ik door vastliep is dat ik eigenlijk niets op de automatische piloot deed maar over alles ging nadenken: Wat ga ik doen? Wanneer ga ik het doen? Hoe ga ik het doen? En ik kon met jaloezie kijken naar vriendinnen die, zo naar het leek zonder nadenken, hun huishouden runnen. Ik verbruikte veel van mijn wilskracht en energie (!) aan m'n huishoudelijke taken. En ik heb ervaren dat er dan weinig overblijft voor de dingen die ik belangrijk vindt. Schrijven, sociaal netwerken, mezelf ontwikkelen. Toen ik de no-brainers ontdekte, lukte het me om daar verandering in te brengen. Sommige mensen moeten eerst denken, dan doen. Ik moet doen, zonder denken.

Sporten is een goed voorbeeld. Ik kon er de hele dag over nadenken of ik 's avonds nou wel of niet zo gaan sporten. En wat bepaald dan om wel of niet te gaan? Van alles! Dan ben je dus niet echt in control. Nu bekijk ik elke week welke dagen ik kan sporten, die plan ik in en daarna denk ik er niet meer over na. Weer of geen weer, hoofdpijn, moe, of wat er ook mag zijn, ik ga gewoon. Tenzij het vriest en er een pak sneeuw ligt. Maar voor die momenten heb ik op markplaats een roeitrainer gekocht zodat ik gewoon thuis kan sporten. En er komen heus wel allerlei gedachtes in m'n hoofd op, maar die negeer ik gewoon.

Een ander goed voorbeeld is m'n huishouden. Na het ontbijt ruim ik elke dag een uur op. En in een uur kun je echt veel doen! Een ander pluspunt ervan is dat als ik eenmaal bezig ben, ik vaak wel wat langer bezig blijf en ik al halverwege de ochtend een voldaan gevoel heb en een opgeruimd huis. Ook voor 'wat eten we vandaag?'. Elke week bedenk ik een week menu, ik doe de boodschappen en daarna wordt er niet meer over nagedacht. Het scheelt tijd, geld en energie.

Zelfs voor ons gezin hebben we no-brainers ingesteld. Voor en na het avondeten wordt er 15 minuten opgeruimd en de muziekles geoefend. De fietsen gaan gewoon altijd in de schuur, ongeacht of iemand nog weg moet of niet en de bekers en trommels gaan uit de tas rechtstreeks naar het aanrecht. Het werkt goed, iedereen wordt er blij van.

Je kunt voor jezelf bedenken wat je struikelblokken zijn. Misschien is dat wel gezond eten, je week menu, sporten, je huis opruimen, afwassen, je bed opmaken, bedenk maar wat. Als je het eenmaal bedacht hebt, stop je met erover na te denken en ga je het gewoon doen. No brains necessary anymore!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Er is een fout opgetreden in dit gadget